Căutare

Calendar articole

October 2009
M T W T F S S
« Sep   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Recomand

Spatiu publicitar

Minte sanatoasa in corp sanatos

Thursday Oct 29, 2009

Alimentatia echilibrata, activitatea fizica regulata si gindirea pozitiva sint cele mai bune recomandari pentru a avea o viata sanatoasa. Optimismul este din ce in ce mai important pentru sanatate. Pozitivismul in gindire permite functionarea corecta a sistemului imunitar, care devine mai rezistent la agresiunile microbiene. Asadar, pentru a trai pina la adinci batrineti duceti o viata fericita. De mai mult timp, anumiti cercetatori incearca sa perceapa relatia dintre corpul uman si spirit. Astfel, mai multe studii leaga gindurile negative cu un risc mai important al bolilor, iar gindurile pozitive cu mai buna protectie a sistemului imunitar.


 Comunicarea sociala este foarte importanta

Pentru a confirma acesta ipoteza, echipa condusa de Sheldon Cohen a interogat 334 de voluntari sanatosi, de trei ori pe saptamina, asupra starii lor emotionale. Fiecare participant trebuia sa-si evalueze starea de spirit, pe de o parte din punct de vedere al vigorii, senzatiei de bine si calmului, iar pe de alta parte din punct de vedere al depresiei, anxietatii si ostilitatii. Apoi, cercetatorii le-au inoculat subiectilor un rinovirus, care provoaca frisoane si temperatura. Tinuti sub observatie timp de 5 zile, au fost adunate informatii despre simptomele si infectiile participantilor. Cercetatorii au dorit sa inlature alti factori care ar putea sa influenteze asupra efectelor infectiei (o mai mare atentie acordata sanatatii, nivelul anumitor hormoni etc.). Rezultatele studiului au asociat foarte clar pozitivismul in gindire cu rezistenta mai mare la raceli si cu cel mai redus numar de frisoane. In schimb, gindurile negative nu au efect asupra evolutiei infectiei, ci s-au manifestat in sfera simptomelor care au fost mult mai suparatoare.

Stiind ca, in medie, fiecare persoana raceste cam de doua sau patru ori pe an, cercetatorii sugereaza studierea mijloacelor de favorizare a emotiilor pozitive si astfel sa se reduca riscul racelilor si, prin extensie, si al altor boli infectioase. Nu sint niste afirmatii gratuite, deoarece ei se bazeaza pe concluziile studiului. La cei 334 de voluntari, gradul de sociabilitate a fost evaluat, precum si dimensiunea retelei lor sociale (numarul de indivizi cu care comunica). Persoanele cele mai sociabile sint cele care au cea mai buna protectie imunitara.

Cum sa fim optimisti

Specialistii recunosc acum existenta maladiilor psihosomatice, insa intimpina dificultati in a explica relatia dintre corp si spirit. Richard Davidson, neurolog la Universitatea din Wisconsin, a adus noutati in relatia dintre activitatea cerebrala si functia imunitara. Activitatea cortexului prefrontal a fost observata cu o atentie speciala. Aceasta regiune a creierului este asociata emotiilor, afectivitatii. Studii anterioare aratasera ca activitatea mai intensa in partea dreapta a acestei zone este legata unei tendinte pesimiste, ceea ce poate duce la reactii nepotrivite la evenimentele cu caracter emotiv.

Emotiile joaca un rol important modulind sistemul psihologic, care influenteaza sanatatea noastra. Pentru a intelege mecanismele care permit spiritului sa actioneze asupra corpului trebuie sa ne intoarcem asupra creierului. Oamenii care prezinta o activitate mai importanta in partea stinga a creierului au un sistem imunitar mai rezistent la boli. Deci cei care sint mai optimisti se imbolnavesc mai rar decit pesimistii.

Stresul ii face pe oameni mai vulnerabili

Adevarat gardian al corpului nostru, sistemul imunitar ataca bacteriile si virusii care pericliteaza sanatatea. Dar exista un dusman bine raspindit in societatea moderna care nu se lasa prea usor doborit. Acesta este stresul. Oamenii de stiinta americani sint de parere ca personalitatea noastra are o influenta directa asupra mijloacelor de aparare naturala a corpului. Reactia sistemului imunitar fata de o afectiune sau de o infectie depinde direct de personalitatea bolnavului. Confruntate unui stres permanent, mijloacele de aparare naturala nu mai au aceleasi calitati, astfel indivizii devenind mai vulnerabili.

Daca moralul este la pamint, corpul sufera

Starea de spirit schimbatoare si nervozitatea accentuata sint factori care duc la gestionarea slaba a stresului. Un grup de cercetatori francezi au studiat acest aspect. 80 de voluntari au fost vaccinati contra hepatitei B. De retinut ca scopul unui vaccin este de a intari si de a accelera functionarea mecanismelor de aparare specifice impotriva unui virus sau unei bacterii. Actiunea vaccinului se realizeaza prin confruntarea dintre sistemul imunitar al persoanei si un pseudoagent infectios.

In urma experimentului, specialistii au analizat calitatea raspunsului sistemului imunitar datorita recoltarii unei probe de singe, fapt ce a permis evaluarea producerii de anticorpi. Rezultatul: calitatea reactiei imunitare a aparut mai slaba la persoanele cu tendinte nevrotice. Aceasta descoperire demonstreaza ca persoanele respective prezinta mai multe simptome decit celelalte.

Un spirit sanatos intr-un corp sanatos

S-a aratat ca participantii la o activitate stresanta (sustinerea unui discurs in fata camerei video) au o reactie imunitara mai slaba. Desi mecanismul acesta este inca dificil de identificat si explicat, se stie ca stresul influenteaza nivelul hormonilor, de exemplu, cortizolul care, secretat intr-o cantitate prea mare, pericliteaza sistemul imunitar. In fine, stresul poate provoca comportamente riscante, precum alcoolismul care are efecte distrugatoare asupra imunitatii.

Stresul poate fi si un factor de risc in aparitia unor forme de cancer. Pentru a avea grija atit de corpul dumneavoastra, cit si de spirit trebuie sa invatati sa gestionati foarte bine stresul.

Risul este benefic pentru sanatate

Se stie ca alimentatia prea bogata in grasimi si mai ales in acizi grasi saturati, excesul de tutun si de alcool sint factori nocivi pentru sanatate. In schimb, abuzul de buna dispozitie este recomandat tuturor, fara restrictii. Risul este un veritabil medicament preventiv care se poate consuma fara moderatie.

Asadar, rideti cu pofta ori de cite ori aveti ocazia. Nu este o gluma si nici o recomandare gratuita. De fapt, astazi, proba medicala este facuta: risul contribuie la prevenirea afectiunilor cardiace.

Mai mult ris, mai putin stres

Risul si simtul umorului bine dezvoltat sint arme eficiente in prevenirea crizelor cardiace. In general, cardiacii sint persoane prea serioase si prea stresate. Risul este una dintre cele mai bune terapii ale omenirii, afirma specialistii care au demonstrat in premiera relatia dintre buna dispozitie si maladiile cardiace. Daca nu se cunoaste inca explicatia pentru care risul protejeaza inima, in mod contrar se stie ca excesul de stres si/sau de nervi poate afecta peretii vaselor sangvine.

Risul ar trebui deci sa se inscrie astazi in arsenalul preventiv si terapeutic al afectiunilor cardiace. Din pacate, nu exista exercitii pentru a invata sa ridem cu pofta si a lua mai putin in serios tot ceea ce se intimpla in viata.

Persoanele care se enerveaza frecvent, care au reactii de ostilitate si de agresivitate si care sint in cea mai mare parte a timpului singure dezvolta mai usor o afectiune cardiaca fata de celelalte. Pentru acestia sint indicate terapiile comportamentale si cognitive, care au rolul de a-i invata pe oameni sa rida si sa ia viata mai putin in serios. De altfel, anumiti stomatologi sau pediatri utilizeaza deja un gaz ilariant, protoxidul de azot, pentru micile interventii dureroase.

Stresul distruge organismul

Modul actual de viata, munca de la serviciu, viata de acasa sint principalele cauze ale stresului. Aceasta maladie a timpurilor moderne este acuzata ca fiind factorul de risc pentru toate bolile, precum infectiile, astmul sau accidentele vasculare cerebrale. In aceste timpuri de psihoza si de stres permanent, efectele asupra sanatatii oamenilor sint devastatoare.

Riscurile accidentelor vasculare cerebrale sint legate si de personalitatea individului. Persoanele care nu fac fata situatiilor de stres cotidian prezinta mai multe riscuri de a fi victime ale afectiunii mentionate. Cei care reusesc sa-si pastreze calmul in situatiile critice la care sint supusi sint mai avantajati.

Copiii astmatici – mai stresati, mai multe crize

Un studiu a permis stabilirea unei relatii semnificative intre calitatea vietii unui copil astmatic si nivelul de stres familial. Cercetatorii australieni de la Universitatea din Adelaide au interogat 84 de copii cu virste cuprinse intre 7 si 12 ani asupra perceptiei afectiunii de care ei sufera si despre parintii lor in mediul familial. Rezultatul: copiii sufera mai putin din cauza conditiei lor daca traiesc intr-o familie in care fiecare are un rol bine definit, unde exista reguli de comportament, un interes mai mare pentru bunastarea celorlalti si o sustinere reciproca mai dezvoltata.

Dimpotriva, copiii apartinind familiilor dezorganizate sint mai preocupati de simptomele lor (sufocare, inecare, oboseala) si sint victime ale neadaptarii, frustrarii si iritabilitatii accentuate.

Medicii recomanda, in cazul copiilor bolnavi de astm, ca suportul familial sa insoteasca tratamentul afectiunii pentru a imbunatati calitatea vietii micutilor pacienti.

Stresul creste riscul aparitiei infectiilor

Oamenii de stiinta au creat leziuni cutanate unor animale pe care apoi le-au expus unei bacterii streptococ. Jumatate dintre cobai au fost supusi unui stres important in zilele urmatoare. Dupa 5 zile, soarecii stresati aveau de 100.000 de ori mai multe bacterii pe ranile lor. Dupa 7 zile, 85 la suta dintre leziuni erau infectate, in timp ce la ceilalti cobai doar 27 la suta s-au infectat. Stresul reduce astfel eficienta sistemului de aparare a organismului, ceea ce mareste riscul infectiilor.

Studii precedente au atribuit stresului si alte efecte nefaste:

- acumularea de grasimi, in special la nivelul abdomenului;

- aparitia durerilor de spate sau de cap;

- dezvoltarea aterosclerozei si a hipertensiunii arteriale ceea ce poate provoca infarctul miocardic.

Deci pentru a fi in forma este esential sa fim calmi si pozitivi in gindire.

Sase metode pentru a fi mereu cu zimbetul pe buze

Este destul de greu sa raminem cu zimbetul pe buze in mijlocul agitatiei generale in care ne aflam zilnic. Dar totusi pentru a rezista este bine sa ne indreptam atentia catre metode blinde si naturale ce vor reusi sa ne redea bucuria de a trai. Practicate cu ajutorul unui specialist sau singuri la domiciliu, va propunem sa descoperiti cele sase metode miraculoase. Insa este necesar sa atragem atentia ca practicile respective nu trebuie sa faca abstractie de la o consultatie medicala de specialitate daca stresul resimtit este foarte grav, in caz de depresie sau pentru orice alt simptom important.

Metode practicate cu un specialist

1. Sofrologia

Este o disciplina medicala care isi propune o intarire a organismului uman prin aducerea acestuia, prin anumite exercitii, intr-o stare totala de relaxare fizica si psihica. Aceasta metoda este compusa dintr-o sinteza de tehnici orientale de meditatie, de yoga si de relaxare occidentala, care impleteste concentrarea voluntara cu pasivitatea. Foarte utila in pregatirea sportivilor de inalta performanta, sofrologia permite optimizarea potentialului fiecaruia.

2. Armonizarea activa personalizata

Inspirata de Centrul american de gestionare a stresului si pusa in practica de dr. Darras, membru al Asociatiei Mondiale de Cercetare de la New York, aceasta tehnica de redare a formei fizice si psihice se realizeaza prin oxigenarea capului si relaxarea organismului.

3. Masajul shiatsu

Terapie recunoscuta oficial in Japonia, acest masaj relaxeaza, reda vitalitatea si dinamismul dupa putine sedinte. Masajul shiatsu se practica cu ajutorul miinilor si degetelor. Este ideal ca efectuarea lui sa fie prin imbracaminte, la birou sau in vacanta.

Metode practicate personal

1. Reflexoterapia

Aceasta metoda care se practica la nivelul talpii piciorului favorizeaza localizarea tensiunilor si deblocarea lor. Reflexoterapia activeaza circulatia sangvina, relaxeaza si duce la uitarea problemelor cotidiane.

2. Meloterapia

Analizind radacinile si istoria oamenilor putem observa ca exista melodii si sunete cu puteri binefacatoare, care cufunda ascultatorul intr-o baie de senzatii sonore regeneratoare. Este esential sa descoperiti sonoritatile care va vor relaxa.

3. Malaxoterapia

Pentru a indeparta gindurile rele si pentru a face fata crizelor de stres, nimic nu este mai indicat decit manipularea unui obiect (bile, matanii), deoarece in mina se intilnesc multe terminatii nervoase importante.

 

Steluta Indrei

Leave a Reply

Comment